Wil jij stage lopen bij een marketingbureau?


…Begin je professionele loopbaan met een uitdagende stage bij PAPPENHEIMERS.

PAPPENHEIMERS ♥ HBO EN MBO STUDENTEN

Ben je ontzettend hard op zoek naar een stageplaats bij een marketingbureau? Mooi, dan zit je hier goed. Of je nu een meewerkstage, snuffelstage of afstudeerstage zoekt, wij helpen je graag uit de brand. Je krijgt trouwens bonuspunten als het je lukt om dit hele artikel uit te lezen, en op elke link klikt die je tegenkomt.

Tijdens je stage maak je (eindelijk!) kennis met de praktijk. Door veel te doen en vooral veel te vragen, leer je niet alleen de basis, maar ook een paar fijne kneepjes van het vak. Ook maak je tijdens je stage vaak een begin aan je professionele netwerk. Van het kiezen van de juiste stageplaats hangt dus wel het een en ander af.

Een goede stageplaats daagt je uit, biedt ruimte voor persoonlijke groei en betrekt je nauw bij het primaire proces. Ook zorgt een goede stageplaats voor voldoende begeleiding. Tot slot zou je af en toe zonder zwembandjes even in het diepe gegooid moeten worden. Je leert immers het beste zwemmen als het water aan je lippen staat! Laten wij nu nét aan al die voorwaarden voldoen, en al jaren met liefde en plezier werken met stagiairs en afstudeerders!

Hee, val jij even met je neus in de boter! Bij de start van een opdracht voor een nieuwe klant beginnen we namelijk met het definiëren en uitwerken van strategische en tactische kaders. We gaan dus niet als een kip zonder kop rennen, maar beginnen met het identificeren van doelgroepen, beslissingsmakers en beïnvloeders, het uitwerken van persona’s, customer journey(s), een product- en concurrentieanalyse, het uitwerken van proposities, product-marktcombinaties en het kaderen en plannen van campagnes. Het is onze gewoonte om dit niet in uitgebreide, gortdroge rapporten en besprekingen te doen, maar ‘fast, lean and clean’; in de vorm van overzichtsdocumenten (posters en visuals). Zo kunnen we klanten de geruststelling bieden van een methodische aanpak, waarbinnen snel geschakeld kan worden wanneer de situatie daarom vraagt

Nou ja, wat een geluk hee! Pappenheimers werkt planmatig en in nauwe samenwerking met klanten aan (en richting) meetbare (marketing)doelstellingen. We doen dat vanuit een integrale visie, wat inhoudt in dat onze scope niet altijd alleen op marketing ligt, maar ook op brand development en product management. Onze projecten beslaan voornamelijk de lange termijn, waarbij vanuit een strategische basis via een tactische vertaling uiteindelijk aan uitvoerbare, realistische en consequente campagnes wordt gewerkt. We luisteren daarbij naar wat de cijfers ons vertellen, maar belangrijker nog vinden we de input van de klant van de klant; de uiteindelijke doelgroep. We zijn fan van evidence based, ‘lean’ en iteratief werken. In andere woorden: kritisch kijken naar de overkoepelende doelstelling van een marketingstrategie en deze opsplitsen in behapbare, korte, overzichtelijke tussensprints. Concepting en storytelling spelen overigens een hoofdrol binnen ons proces. Overtuigen doe je immers niet alleen met feiten, maar ook met beleving en sfeer.

Naast de productie van omni-channel campagnes, advertenties en content, produceren we websites op basis van WordPress, beheren we social media accounts, advertentieaccounts en maken we periodicals, zowel digitaal als offline. Ook maken we videoproducties, zoals commercials en animaties. Ook wagen we ons af en toe binnen het experience marketingdomein, wat inhoudt dat we de klanten van onze klanten een merk willen laten beleven, om een band tussen klanten en een merk te versterken.

Oh… Nou ja, we zijn er geen échte experts in, maart we kunnen je er wel het een en ander over bijbrengen. Sales en marketing zijn weliswaar verwant aan elkaar, maar toch totaal verschillende disciplines. Toch vinden we het belangrijk om onze klanten te helpen de link tussen deze twee disciplines te verstevigen. Indien nodig werken we een gemakkelijk te adopteren salesproces uit. Deze bestaat uit een salesfunnel met zoveel mogelijk vooraf bepaalde touch points / contactmomenten met de juiste content per potentiële klant, de best passende processen en tools, training en een sluitende rolverdeling. Uiteindelijk zorgen een cijfermatige onderbouwing, heldere processen en een goede synchronisatie van sales- en marketingdoelen er samen voor dat we niet lukraak met hagel schieten, maar juist gericht kunnen mikken op specifieke doelen.

DAT KLINKT WEL HEEL SERIEUS ALLEMAAL. IS STAGE LOPEN BIJ EEN MARKETINGBUREAU ALS PAPPENHEIMERS OOK WEL LEUK ENZO?

Ja. We durven wel te stellen dat het bij ons ook gewoon leuk is. We zijn serieus in wat we doen, maar kom op man. Af en toe moet je jezelf ook wel even kunnen laten gaan, toch? Er is natuurlijk een grens in wat daarbij wel en niet door de beugel kan, maar die ligt vaak toch pas daar waar het écht gevaarlijk (of strafbaar) wordt. Bovendien zien studenten die stage hebben gelopen bij Pappenheimers dit over het algemeen niet als weggegooide tijd. Over het algemeen vinden ze het best wel leuk. Tenminste, dat is wat ze doorgaans tegen ons zeggen, vlak voordat ze hun eindcijfers krijgen. Het zijn er inmiddels al letterlijk tientallen geweest, en ze zullen vast niet allemaal tegen ons hebben gelogen.

Het doel is niet alleen maar keihard produceren, maar ook nog wat leren

Geen zorgen, je krijgt als stagiair niet alleen maar de k*tklusjes naar je toegeschoven. Ook hoef je niet hele dagen lang voetballen te naaien in onze ondergrondse sweatshop, zonder eten en drinken en volledig afgesloten van de buitenwereld. Je telefoon hoeft niet in een la tot je weer naar huis mag, en je hoeft geen briefje te halen bij de conciërge als je een keer te laat bent. Nee, voor zo’n stage ga je maar lekker naar Amazon (beste Jeff, als je dit leest, dit is dus satirisch bedoeld. Ik bedoel, wij zijn gewoon Amazon Prime-lid. We zijn je daarnaast erg dankbaar, omdat er nu eindelijk een alternatief is voor AliExpress, met acceptabele levertijden en pakjes die soms wel heel aankomen. Maar nu je hier toch bent, Jeff: we zijn natuurlijk altijd bereid om met je van gedachten te wisselen over merkreputatie, webcare, Nederlandse marktpenetratie en aanverwante zaken).

Sorry, we proberen het nog een keer: Het doel is dus niet alleen maar keihard produceren, maar ook nog wat leren.

We vinden het belangrijk dat je na je stage kunt terugkijken op een nuttige, vormende en vooral ook gezellige periode, zodat je écht zin krijgt in het vak. Een tijd waarin je niet alleen op professioneel, maar ook op persoonlijk vlak gegroeid bent. Bij ons op kantoor heerst een open cultuur met veel ruimte voor overleg. Als stagiair maak je een half jaar lang deel uit van het team, waarbij je verantwoordelijkheden krijgt, en productie mag draaien (met een vangnet, natuurlijk). Ook mag je creatieve input geven, en je krijgt zelfs een stem in strategische of tactische keuzes van ons bedrijf. Wij willen namelijk ook wat van jou leren. Je krijgt bij ons de ruimte om een eigen stempel op je werk te drukken, en je mag rekenen op (zeer) intensieve begeleiding*.

*de kleine lettertjes

We verwachten natuurlijk wel wat van je. Een positief kritische en actieve houding bijvoorbeeld. Maar ook een expliciet en specifiek leerdoel, zodat je aan het eind van je stage écht kunt zeggen dat je gegroeid bent. Oh ja, en een leuk afscheidscadeau natuurlijk, wanneer je je stage met vlag en wimpel haalt. Wat dat betreft zit je bij ons best goed, want we scoren hoog qua succesvol afgeronde stages.

DE VOORDELEN OP EEN RIJTJE

Stage lopen bij een marketingbureau als het onze zorgt ervoor dat je veel leert. Maar, om écht iets te leren moet je fouten durven maken. Daarom gooien we je soms wel eens voor de leeuwen. Natuurlijk zorgen we er wel voor dat deze aan een ketting liggen. Maar pas op, ook een leeuw aan een ketting kan hard brullen. We doen dit omdat we het belangrijk vinden dat dat je tijdens je stage ook leert kennismaken met de druk, competitie en spanning die inherent is aan ons vakgebied. Samengevat houdt stage lopen bij een marketingbureau als het onze houdt het volgende in:

  • Je mag mee naar klantgesprekken en extern overleg.

  • Je bent onze achtervang voor klantcontact.

  • Je helpt mee bij het afbakenen van strategische en tactische kaders van marketingplannen

  • Je denkt en helpt mee bij de ontwikkeling van creatieve concepten.

  • Je helpt bij contentproductie in de breedste zin van het woord (tekst, beeld en geluid).

  • Je helpt bij community management / campagnebeheer.

  • Je ondersteunt ons bij het ontplooien en uitvoeren van onze eigen sales- en netwerkactiviteiten.

  • Je helpt ons bij onze interne kennisverbreding en -borging (middels presentaties/demo’s).

  • Je zult af en toe toch ook echt koffie moeten zetten, of boodschappen moeten doen.

Klinkt goed toch? Precies. Dus: wil je stage lopen bij een marketingbureau als PAPPENHEIMERS? Bel of mail ons!

MEER WETEN?

Ik geef graag antwoord op je vragen:

Patrick Davelaar
Patrick DavelaarOntwikkeling en uitvoering beeldconcepten
Patrick helpt je graag met het bedenken en maken van beeld, in de breedste zin van het woord. Er zijn veel mensen die liever kijken dan lezen, dus het vertalen van woorden in beelden is een belangrijke marketing skill. Neem gerust contact met ‘m op als je denkt dat Patrick iets voor je kan betekenen, want hij is ook nog eens zeer vriendelijk in de omgang.