Stockbeelden gebruiken (maar altijd blijven opletten)

Home / Tips / Stockbeelden gebruiken (maar altijd blijven opletten)

Stockbeelden bieden een uitkomst als je een bepaald beeld voor ogen hebt, maar niet beschikt over de middelen of het budget om dat beeld te verwezenlijken. Een slimme keuze dus. Tenminste, mits je met een paar zaken rekening houdt.

Je bent niet de enige
Het is echter goed om je te bedenken dat de stockbeelden die jij kiest ook door anderen gebruikt kunnen worden. Daarom is het handig ze altijd iets te bewerken. Zo geef je de stockbeelden toch een ‘eigen’ gezicht. Wat er kan gebeuren als je dat niet doet zie je hierboven. Symphony31, een cross-over concert in Ahoy Rotterdam lijkt zo héél veel overeenkomsten te hebben met de Amazing Pleasure Sex Toy Kit van Toy Joy. Gelukkig staan ze allebei vast en zeker garant voor een leuke avond! :-)

Hou het persoonlijk
Hoe zorg je er nu voor dat je met het gebruik van stockbeelden tóch een levendig en aantrekkelijk beeld schept rond je merk of product? Door het persoonlijk te houden. De meeste stockbeelden zijn heel generiek, zodat ze zo breed mogelijk toepasbaar zijn. De kwaliteit verschilt van bar slecht tot best wel heel erg prima, en daar zit ‘m juist de finesse. Té gelikt schept afstand, té provisorisch ook. Zoek dus een mooie balans tussen die twee. Zorg er daarnaast voor dat je zoekopdracht zo specifiek mogelijk is, dan is de kans groter dat je daadwerkelijk het beeld vindt dat bij je boodschap past. Bovendien maakt een specifieke zoekopdracht de kans kleiner dat het beeld in kwestie door iedereen in je sector gebruikt wordt.

Dion van den Berg
Dion van den Berg
Heb je behoefte aan een goede gesprekspartner op het gebied van strategische en tactische marketingcommunicatie, contentproductie, gitaarmuziek, gegrilde eend, pasta of iets anders leuks? Dan is Dion je man. Neem contact met hem op met de onderstaande knop: