Een goede marketingcampagne vraagt om een scherpschutter


…De vruchten van een marketingcampagne pluk je grotendeels boven de streep: breng focus aan en bespaar jezelf een hoop tijd, geld en teleurstellingen.

FOCUS, FOCUS, FOCUS.

Wij houden van beeldspraak. Eén van onze favorieten, die we nogal vaak over tafel gooien: ‘schiet met scherp op een specifiek doelwit in plaats van met hagel op alles wat beweegt’. Natuurlijk zul je met hagel altijd wel wát raken, maar nooit precies datgene waar je op mikt. Je kunt wel stellen dat dit een soort mantra van ons is geworden.

SCHIET MET SCHERP: ÉÉN MARKETINGCAMPAGNE = ÉÉN BOODSCHAP + ÉÉN DOELGROEP

Een succesvolle marketingcampagne heeft álles met focus te maken. Een boodschap is pas effectief als ‘ie door de juiste oren gehoord wordt. Daarnaast bestaat een effectieve boodschap niet stiekem uit drie of vier boodschappen. Is dat wel zo, dan dwing je de doelgroep om de aandacht te verdelen. Dus hoe specifieker je boodschap én je doelgroep, des te groter de kans dat je marketingcampagne het gewenste effect heeft. Ook is het natuurlijk handig om te weten wát dat gewenste effect nu precies is. Met een specifieke doelstelling weet je namelijk niet alleen waaráán, maar ook waaróm je je marketingbudget uitgeeft. Het klinkt allemaal heel vanzelfsprekend. Totdat je jezelf terugvindt in een vergadering over een marketingcampagne die qua focus opeens alle kanten op schiet. Echt, het gebeurt sneller dan je denkt. Hoe groot of klein je marketingcampagne ook is, focus is altijd een formule tot succes.

JE MARKETINGCAMPAGNE METEN = WETEN

Vandaag de dag staat niets je meer in de weg om met scherp te schieten. Je kunt namelijk van vrijwel elke marketingactie het bereik, het effect en dus ook het (verwachte) rendement meten. Daarnaast hoef je niet al je geld op één paard te zetten. Maak een aantal kleinschalige varianten van je marketingcampagne, en geef ze allemaal een poosje de tijd om goed op je doelgroep in te werken. Vervolgens meet je de resultaten en kies je de variant uit die als beste uit de bus komt. Deze variant kun je vervolgens naar hartenlust verder verspreiden onder je doelgroep.

Als je dit trouw doet, weet je op termijn steeds beter welke combinatie van doelstelling, doelgroep, boodschap en kanaal  het beste resultaat geeft. Dat geldt overigens niet alleen voor online marketing, maar ook voor offline en ‘onsite’ reclame. Het meten van het resultaat wordt dan iets lastiger, maar gelukkig hebben we daar een uitgebreide gratis online cursus voor ontwikkeld. Als je een advertentie plaatst of een campagne bedenkt, doe je er dus goed aan om te beoordelen of de combinatie ‘doelstelling-doelgroep-boodschap-kanaal’ wel specifiek genoeg is en dus het juiste rendement gaat opleveren.

MEER WETEN?

Ik geef graag antwoord op je vragen:

Dion van den Berg
Dion van den Bergstrategie, concept, online & tekst
Dion kan je veel vertellen over strategische, tactische en operationele marketing en communicatie. Hij helpt je bij het bedenken, uitwerken en beheren van effectieve campagnes en het optimaliseren van middelen en kanalen. Ben je op zoek naar lekkere concepten met rake teksten, of een overkoepelende strategie? Vraag hem dan gerust eens op de koffie, of kom gezellig bij ons langs.