Schiet met scherp – Eén boodschap, één doelgroep

Home / Tips / Schiet met scherp – Eén boodschap, één doelgroep

Wij houden van beeldspraak. Eén van onze favorieten: “Schiet met scherp op een specifiek doelwit in plaats van met hagel op alles wat beweegt”. Uiteraard zul je met hagel altijd wel wát raken, maar nooit precies datgene waar je je zinnen op hebt gezet.

Focus!
Succesvolle marketing heeft namelijk álles met focus te maken. Een sterke boodschap is pas effectief als ‘ie door de juiste oren gehoord wordt. Dus hoe specifieker je doelgroep, des te groter de kans dat je het juiste effect verkrijgt. Ook is het handig om te weten wát dat gewenste effect nu precies is. Met een specifieke doelstelling weet je namelijk niet alleen waaráán, maar ook waaróm je je marketingbudget uitgeeft.

Vandaag de dag staat gelukkig niets meer in de weg om met scherp te schieten. Je kunt immers van vrijwel elke marketingactie het bereik, het effect en dus ook het (verwachte) rendement meten. Als je dit trouw doet, weet je op termijn steeds beter welke combinatie van doelgroep, boodschap en middel jouw onderneming het beste resultaat geeft. Dat geldt overigens niet alleen voor online marketing, maar ook voor offline en ‘onsite’ reclame. Als je een advertentie plaatst of een campagne bedenkt doe je er dus goed aan om te beoordelen of de combinatie ‘doelstelling-doelgroep-boodschap-middel’ wel specifiek genoeg is en dus het juiste rendement gaat opleveren. Gratis tip! :-)

Dion van den Berg
Dion van den Berg
Heb je behoefte aan een goede gesprekspartner op het gebied van strategische en tactische marketingcommunicatie, contentproductie, gitaarmuziek, gegrilde eend, pasta of iets anders leuks? Dan is Dion je man. Neem contact met hem op met de onderstaande knop: