Nieuwe website of nieuwe klanten?

Home / Tips / Nieuwe website of nieuwe klanten?

Vaak worden we benaderd door klanten die graag een nieuwe website willen, omdat ze bijvoorbeeld merken dat de klandizie terugloopt. Of misschien heeft de directe concurrent óók een mooie, nieuwe website (laten) maken. Uiteraard gaan we graag aan de slag om de oude site te verbeteren of een nieuwe site te ontwikkelen, maar niet vóórdat we een paar belangrijke vragen stellen.

Een nieuwe website, of toch niet?
Het eerste wat we vragen is in welke behoefte er écht moet worden voorzien. Dit lijkt een open deur, maar dit is veel vaker niet dan wel het geval! Over het algemeen is een nieuwe website namelijk niet de daadwerkelijke behoefte, maar gaat het juist om het aantrekken en activeren van potentiële klanten. Meer dan eens komen we er achter dat de site in kwestie misschien nog best wel voldoet, maar de weg er naartoe wat minder. Of misschien zijn er wel voldoende bezoekers, maar houdt iets ze tegen om tot een aankoop over te gaan. Vaker wel dan niet is de inhoud van de site dan de boosdoener, en niet de techniek. Even goed nadenken over de inhoud, een paar klanten om hun mening vragen, en een paar aanpassingen onder de motorkap kunnen dan al uitkomst bieden.

De weg naar je nieuwe website
Wat we ook merken is dat het in de praktijk vaak lastig blijkt voor klanten om zelf alle toegangsroutes tot de website up to date te houden. Dat is jammer, want dáár komt nu juist de meeste nieuwe aanwas uit voort. Social media (twitter, facebook, linkedin, instagram, youtube etc.), Adwords, Google Maps, banners op externe sites en displays, maar ook ‘ouderwetse’ links en het regelmatig schrijven en delen van goed te indexeren, relevante artikelen; het kost allemaal veel tijd als je het naast de dagelijkse gang van zaken moet doen.

Uitbesteden of niet?
De kosten van het uitbesteden van deze werkzaamheden lijken voor veel klanten op het eerste gezicht niet op te wegen tegen de baten. Niets is echter minder waar. Waar het bijvoorbeeld bij adverteren op zoekmachines namelijk vaak éénrichtingsverkeer betreft, kun je met een goede content-strategie en pro-actieve webcare (actieve online communicatie) daadwerkelijk een dialoog met je klant aangaan. Het activeren van klanten wordt dan een stuk gemakkelijker. Een slimme content partner is in staat om goede, effectieve content voor je te maken in een zeer kort tijdsbestek, en je regelmatig op de hoogte te houden van de resultaten. Vaak is deze content partner ook beter thuis in alle nieuwe trucjes en technieken die je online kunt toepassen; ze doen immers de hele dag niets anders. Het kostenplaatje wordt zo dus al een stuk genuanceerder; je online communicatie wordt gelikter én effectiever, en jij bent weer in staat om je helemaal te focussen op waar jij nu juist zo goed in bent.

Een etalage midden in een leeg weiland
Een nieuwe website is dus absoluut winst voor je onderneming, mits ook alle toegangswegen minstens van dezelfde kwaliteit zijn. Bedenk dat het ‘online’ eigenlijk hetzelfde werkt als ‘offline'; als je een prachtige etalage bouwt op een A-locatie met veel doorstroom, voldoende parkeerplaats en toegangswegen, betaal je een hoge prijs. Als je dezelfde etalage midden in een weiland plaatst, ben je weliswaar minder kwijt, maar op termijn zul je zélf voor de toegangswegen, de bewegwijzering en de parkeerplaatsen moeten zorgen.

Dion van den Berg
Dion van den Berg
Heb je behoefte aan een goede gesprekspartner op het gebied van strategische en tactische marketingcommunicatie, contentproductie, gitaarmuziek, gegrilde eend, pasta of iets anders leuks? Dan is Dion je man. Neem contact met hem op met de onderstaande knop: