Betere conversie? Converteren kun je leren!

Home / Tips / Betere conversie? Converteren kun je leren!

Verkopen is een vak apart. Met veel ervaring en een goede kennis van je product, je markt en je klant (en een beetje geluk) kom je vaak een heel eind. Maar hoe zorg je er nu voor dat je het onderste uit de kan haalt? Een hoog bezoekersaantal op je site of in je winkel is leuk, maar het wordt pas écht leuk wanneer de kassa uiteindelijk gaat rinkelen.

Specifieke doelgroepen benaderen met parallelle campagnes
In de illustratie bij deze post zie je links een versimpelde weergave van een gemiddelde conversie voor een ondernemer. Links zien we de conversie van een specifieke doelgroep ten opzichte van de conversie van het volledige publiek dat de boodschap ziet, maar niet direct tot de doelgroep behoort. Je ziet direct waarom het loont om focus aan te brengen; de conversie is stukken groter wanneer je je richt tot een specifiek publiek. Rechts in de illustratie zie je wat er gebeurt als je dat gegeven doortrekt naar verschillende doelgroepen. Elke doelgroep wordt met een eigen campagne benaderd en het cumulatieve resultaat spreekt voor zich. Het is natuurlijk de kunst om per doelgroep de conversie te laten stijgen.

Call-to-action
Jij kunt maar zoveel doen; het is aan de klant om uiteindelijk in beweging te komen en met jou de koop te sluiten. Bedenk daarom op welke manier je de conversie van bezoekers in betalende klanten het beste kunt stimuleren. Deze zogenaamde ‘call-to-action’ kent vele soorten en maten. Van een simpele link op je site naar een inschrijfformulier tot een gepersonaliseerde videoboodschap of een verzoek op papier; zorg ervoor dat je klant op het ‘moment suprême’ eigenlijk niet meer om je heen kan (en wil) en zich uiteindelijk aan je bindt door in actie te komen.

Customer journey 
Ben je je bewust welke route jouw klant aflegt voordat hij of zij je product koopt? Zo nee, probeer dit dan in kaart te brengen. Het is namelijk heel handig om te weten op welke momenten de behoefte het grootst is en de aankoopdrempel het laagst. Marketing en timing zijn namelijk onlosmakelijk met elkaar verbonden. Dat zul je ongetwijfeld gaan merken wanneer je op precies het juiste moment je product aanprijst bij je doelgroep.

Meer weten over het optimaliseren van de conversie van je bedrijf? Neem contact met ons op en we helpen je graag op weg.

Dion van den Berg
Dion van den Berg
Heb je behoefte aan een goede gesprekspartner op het gebied van strategische en tactische marketingcommunicatie, contentproductie, gitaarmuziek, gegrilde eend, pasta of iets anders leuks? Dan is Dion je man. Neem contact met hem op met de onderstaande knop: