Waarom je bij Daadkr8 Marketing stage zou moeten komen lopen

Home / Tips / Waarom je bij Daadkr8 Marketing stage zou moeten komen lopen

Je stage kun je zien als het begin van je professionele loopbaan. Je maakt (eindelijk!) kennis met de praktijk en door veel te doen en vooral veel te vragen leer je niet alleen de basis, maar ook een paar fijne kneepjes van het vak kennen. Ook maak je tijdens je stage vaak een begin aan je professionele netwerk. Van het kiezen van de juiste stageplaats hangt dus wel het een en ander af. Een goede stageplaats daagt je uit, biedt ruimte voor persoonlijke groei, betrekt je nauw bij het primaire proces en zorgt voor goede begeleiding, maar gooit je af en toe zonder zwembandjes in het diepe. Je leert immers het beste zwemmen als het water af en toe aan je lippen staat… Laten wij nu nét aan al die voorwaarden voldoen, en al jaren met liefde en plezier werken met stagiairs en afstudeerders!

Daadkr8 Marketing in het kort
Sinds 2007 helpt Daadkr8 Marketing (toen nog Daadkr8 Communicatie) middelgrote bedrijven in uiteenlopende sectoren in binnen- en buitenland bij het identificeren, inrichten en uitvoeren van marketing-, communicatie- en salesactiviteiten. We werken graag voor bedrijven die al enige beeldvorming hebben bij (en ervaring hebben met) het begrip marketing, communicatie en/of sales. Onze focus ligt daarbij in de eerste plaats op tactiek (het aanscherpen, concretiseren, optimaliseren en doorvertalen van strategische kaders) en in de tweede plaats op uitvoering (het bedenken, uitvoeren, beheren en meten van customer centered omnichannel campagnes). Het zogeheten ‘middelen maken’ doen we eigenlijk niet zonder een voorafgaand tactisch proces, omdat we de middelenmix graag een resultaat laten zijn van klant-, product-, concurrentie- en marktonderzoek. Deze vormen de basis voor verschillende product-marktcombinaties: specifieke kaders waarbinnen alle kenmerken van een product of dienst zo goed mogelijk kunnen worden aangescherpt op één specifieke doelgroep. Op deze manier wordt het resultaat van de marketing- en salesinspanningen gemaximaliseerd.

Affiniteit met strategisch en tactisch advies?
Bij aanvang van een opdracht voor een nieuwe klant beginnen we met het definiëren en uitwerken van de strategische en tactische kaders van een plan. In het kort komt dit neer op het identificeren van doelgroepen, beslissingsmakers en beïnvloeders, het uitwerken van persona’s, customer journey(s), een product- en concurrentieanalyse, het uitwerken van proposities, product-marktcombinaties en het kaderen en plannen van campagnes. Het is onze gewoonte om dit niet in uitgebreide, gortdroge rapporten te doen, maar ‘fast, lean and clean'; in de vorm van overzichtsdocumenten (posters, visuals). Zo kunnen we klanten de geruststelling bieden van een methodische aanpak, waarbinnen snel geschakeld kan worden wanneer de situatie dit verlangt.

Affiniteit met methodisch werken?
Daadkr8 Marketing werkt planmatig en in nauwe samenwerking met klanten aan (en richting) meetbare (marketing)doelstellingen. We doen dat vanuit een integrale visie, wat inhoudt in dat onze scope niet altijd alleen op marketing ligt, maar ook op brand development en product management. Onze projecten beslaan voornamelijk de lange termijn, waarbij vanuit een strategische basis via een tactische vertaling uiteindelijk aan uitvoerbare, realistische en consequente campagnes wordt gewerkt. We luisteren daarbij veelvuldig naar wat cijfers ons vertellen, maar belangrijker nog vinden we de input van de klant van de klant; de uiteindelijke doelgroep. We zijn fan van evidence based, ‘lean’ en iteratief werken. In andere woorden: kritisch kijken naar de overkoepelende doelstelling van een marketingstrategie en deze opsplitsen in behapbare, korte, overzichtelijke tussensprints. Concepting en storytelling spelen overigens een hoofdrol binnen ons proces. Overtuigen doe je immers niet alleen met feiten, maar ook met beleving en sfeer.

Affiniteit met (de ontwikkeling van) communicatiemiddelen?
Naast de productie van de nodige on- en offline documenten, copy (teksten), grafische elementen en websites op basis van WordPress, produceren we omni-channel campagnes, advertenties, content en beheren we social media accounts, advertentieaccounts en maken we periodicals. Ook wagen we ons af en toe binnen het experience marketingdomein, wat inhoudt dat we klanten van klanten in levenden lijve laten kennismaken met een product of dienst. Onder het label #hekje leggen we ons toe op het maken van videoproducties, zoals commercials en animaties. Tot slot leveren we onder het label Pixelposting een zeer betaalbare, zelf te beheren en veelzijdige oplossing voor beeldschermcommunicatie in bedrijfsruimten, op beurzen en in openbare ruimten.

Affiniteit met sales?
Sales en marketing zijn weliswaar verwant aan elkaar, maar toch totaal verschillende disciplines. We vinden het echter belangrijk om onze klanten te helpen de link tussen deze twee disciplines te verstevigen. Indien nodig werken we een adopteerbaar en overdraagbaar salesproces uit. Deze bestaat uit een salesfunnel met zoveel mogelijk vooraf bepaalde touch points / contactmomenten met de juiste content per potentiële klant, de best passende processen en tools, training en een sluitende rolverdeling. Uiteindelijk zorgen een cijfermatige onderbouwing, heldere processen en een goede synchronisatie van sales- en marketingdoelen er samen voor dat we niet lukraak met hagel schieten, maar juist gericht kunnen mikken op specifieke doelen.

Ja dat is allemaal leuk en aardig, maar wat maakt die stage bij jullie nu precies zo leuk?
Studenten die stage lopen bij Daadkr8 Marketing zien dit over het algemeen als een zeer leerzame en dynamische ervaring. We vinden het belangrijk dat je na je stage terug kunt kijken op een nuttige, vormende en gezellige periode, waarin je niet alleen op professioneel, maar ook op persoonlijk vlak gegroeid bent. Bij ons op kantoor heerst een open cultuur met veel ruimte voor overleg. Als stagiair maak je een half jaar lang deel uit van het team, waarbij je verantwoordelijkheden krijgt, productie draait, je creatieve input geeft, en zelfs een stem krijgt in strategische of tactische keuzes van het bedrijf. Wij willen ook wat van jou leren, dus je krijgt bij ons de ruimte om een eigen stempel op je werk te drukken. We verwachten daarbij echter wel een positief kritische en actieve houding. Tenslotte mag – en moet – je bij ons fouten maken. Daarom gooien we je soms ook voor de leeuwen. Natuurlijk zorgen we er wel voor dat deze aan een ketting liggen, maar we vinden het belangrijk dat je tijdens je stage ook leert kennismaken met de druk, competitie en spanning die inherent is aan ons vakgebied. Een kort overzicht van je werkzaamheden als stagiair:

– Mee naar klantgesprekken en extern overleg;
– Je bent achtervang voor klantcontact;
– Meehelpen bij afbakenen strategische en tactische kaders marketingplan;
– Meedenken bij ontwikkeling creatieve concepten;
– Contentproductie in de breedste zin van het woord (tekst, (bewegend) beeld & geluid);
– Helpen bij community management / campagnebeheer;
– Ondersteuning bij het ontplooien van sales- en netwerkactiviteiten;
– Interne kennisverbreding en -borging (middels presentaties/demo’s);
– Een fantastische tijd hebben en een goede basis leggen voor je professionele carrière.

Klinkt goed toch? Precies. Niet twijfelen dus, maar bel ons of mail ons!

Dion van den Berg
Dion van den Berg
Heb je behoefte aan een goede gesprekspartner op het gebied van strategische en tactische marketingcommunicatie, contentproductie, gitaarmuziek, gegrilde eend, pasta of iets anders leuks? Dan is Dion je man. Neem contact met hem op met de onderstaande knop: