Eline van Lent verlaat ons nest :-(

Home / Nieuws / Eline van Lent verlaat ons nest :-(

Aan alle goede dingen komt een eind, helaas, helaas… Maar we kunnen niet klagen; Eline van Lent heeft ons tijdens haar afstudeerstage fantastisch geholpen met haar onderzoek naar de rol van video in online marketingcampagnes. Ter afsluiting van haar afstudeerstage geven we haar graag even het woord!

Hoi!
In mijn vorige post vertelde ik over mijn afstudeeropdracht, waarin ik de rol die video vaak heeft in online marketingcampagnes zou onderzoeken. Hiervoor heb ik onderzocht welke variabelen een video voor social media daadwerkelijk effectief maken en op welke manieren video het beste inzetbaar is. Inmiddels ben ik hier uitgekomen en heb hier flink wat tests mee kunnen doen.

Onderzoek
Voor het onderzoeken van de variabelen die een video voor social media daadwerkelijk effectief maken, heb ik mij met name gericht op video op Facebook. Deze keuze heb ik gemaakt omdat Facebook prachtige tooling biedt voor het beheren en plaatsen van advertenties, en de scope van mijn onderzoek beheersbaar bleef.

Variabelen
Ik heb onderzoek gedaan naar de variabelen tijd en volgorde van de boodschap. Wat tijd betreft heb ik gekeken naar wat een video van een minuut doet ten opzichte van een video van vijftien seconden. Voor de variabele volgorde van de boodschap heb ik gekeken naar wat er gebeurt als de boodschap aan het begin van de video duidelijk wordt of pas aan het einde van de video. Om een breed en relevant spectrum van resultaten te krijgen heb ik drie campagnes voor twee verschillende bedrijven uitgezet, waarbij elke campagne werd onderverdeeld in specifieke advertentiesets per toetsingsvariabele. In totaal heb ik zo negentien verschillende video’s getest bij een aantal uiteenlopende doelgroepen. Hier heb ik uiteindelijk een aantal interessante conclusies uit kunnen trekken.

Resultaten en conclusies
Alle resultaten en conclusies zijn verwerkt door mij in een white paper. Maar speciaal voor jullie wil ik er hier ook een paar toelichten. De grootste ontdekking die ik gedaan heb met het onderzoek is dat conversie behalen met een gesponsorde videocampagne niet zo heel goed werkt. Wel draagt gesponsorde video content bij aan het vergroten van brand awareness en brand visibility. Ook werkt een korte video van vijftien seconden toch wel echt stukken beter dan een langere video als het gaat om betaalde campagnes. Hoewel mijn onderzoek zich voornamelijk focuste op de rol van video binnen betaalde campagnes, hebben we natuurlijjk ook naar de organische resultaten gekeken. En je raadt het al, voor het vergroten van je bereik en interactie met de doelgroep met onbetaalde posts is video absoluut de beste methode.

Daadkr8 Marketing als stagebedrijf
Na een half jaar is mijn afstudeerstage alweer voorbij. De tijd is enorm hard gegaan en dit heeft ook te maken met de gezellige sfeer hier op kantoor. Ik heb hier een fijne stageperiode gehad en veel geleerd over het onderwerp waarin ik mij verdiept heb. Hierna volgt voor mij een spannende tijd van solliciteren naar een leuke baan in de richting van concepting en user centred design. Ik heb er zin in!

Dion van den Berg
Dion van den Berg
Heb je behoefte aan een goede gesprekspartner op het gebied van strategische en tactische marketingcommunicatie, contentproductie, gitaarmuziek, gegrilde eend, pasta of iets anders leuks? Dan is Dion je man. Neem contact met hem op met de onderstaande knop: